HMS

Vi er sertifisert som godkjent Miljøfyrtårn-bedrift og medlem av grøntpunkt. For mer info om dette se www.miljofyrtarn.no og www.grontpunkt.no

Godkjenningen innebærer bl.a. at vi har dokumentert at vi oppfyller alle lovbestemte krav. I Trippel Bedriftsservice AS har vi sterkt fokus på helse, miljø og sikkerhetsarbeid.

Vi har utarbeidet et HMS system for alle deler av bedriften. Systemet omfatter dokumenter for kartlegging, løpende overvåkning, handlingsplan m.m.

Alle ledere har en løpende oppfølging av HMS arbeidet innenfor sitt område. Systematisk HMS arbeid skal derfor foregå i alle typer arbeid, og ledelsen skal ta del i HMS arbeidet.

Alle ansatte skal gjennom ulike fora og gjennom bruk av bla avvikssystemet delta aktivt i HMS arbeidet. Kun ved et engasjement fra alle får vi det resultat vi setter oss som mål å få til.

MÅLSETTINGER HMS:

Generelt

  • Ved systematisk arbeid gjennom vårt system, skal vi sikre et godt og forsvarlig arbeidsmiljø.

Overordnet mål

  • Null skade på mennesker og miljø.

  • Null ulykker eller tap.

  • Vi arbeider kontinuerlig for et åpent og inkluderende arbeidsmiljø, med forankring i gjeldende lovverk.

  • Vårt mål er å ha en sykefraværsprosent som er under gjennomsnittet i bransjen, noe vi har oppnådd så lenge vi har vært i drift.

Orientering om Trippel Bedriftsservice AS sitt pågående arbeid innen klima, miljø og arbeidsmiljø Status per 2024

Klima og miljø

Trippel Bedriftsservice AS har en tydelig strategi for å redusere sitt klimaavtrykk og forbedre miljøprestasjonene. I tråd med vår overordnede policy arbeider vi kontinuerlig for å optimalisere ressursbruken, redusere utslipp og fremme sirkulær økonomi.

1. Overgang til elektriske kjøretøy

  • Vi har i løpet av de siste to årene utelukkende gått til innkjøp av elbiler, og vi står nå med kun én bil som bruker fossilt brensel. Dette er et viktig skritt mot å redusere klimagassutslippene fra vår transport.

  • Pågående arbeid: Vi planlegger å fase ut den siste fossile bilen innen 2025.

2. Flytting til energieffektive lokaler

  • I april 2024 flyttet vi inn i nye lokaler med optimalisert styring av oppvarming, ventilasjon og luftkvalitet. Dette var en nødvendig forbedring etter å ha operert i et eldre lokale med dårlig ventilasjon og høyt strømforbruk, spesielt vinterstid.

  • Effekt så langt: Strømforbruket er redusert, inneklimaet er betydelig forbedret, og vi opplever et mer energieffektivt og bærekraftig bygg.

3. Kildesortering

  • De nye lokalene har også gitt oss mulighet til å implementere et system for kildesortering. Dette er et tiltak som tidligere ikke var mulig i våre gamle lokaler.

  • Pågående arbeid: Vi har som mål å ytterligere redusere restavfall og øke gjenvinningen ved å optimalisere sorteringsrutinene.

Arbeidsmiljø

Trivsel og helse blant våre ansatte står sentralt i vårt HMS-arbeid. Overgangen til nye lokaler og andre tiltak har ført til merkbare forbedringer:

1. Forbedret inneklima og arbeidsforhold:

  • Det nye ventilasjonssystemet sørger for jevn temperatur og frisk luft, noe som har hatt en positiv effekt på de ansattes trivsel og helse.

  • Pågående arbeid: Vi vil gjennomføre regelmessige evalueringer av inneklima og trivsel for å sikre kontinuerlige forbedringer.

2. Helsekontroller for ansatte

  • I løpet av første kvartal 2025 skal vi gjennomføre helsekontroller for alle ansatte som jobber i en stillingsprosent mellom 50% og 100%. Dette er et viktig forebyggende tiltak for å sikre de ansattes helse og arbeidskapasitet.

  • Formål: Helsekontrollene skal identifisere eventuelle belastninger knyttet til arbeidet tidlig og bidra til å tilrettelegge for gode arbeidsforhold.

3. Reduksjon av belastende arbeid

  • Vi arbeider løpende med å redusere fysisk belastning i krevende oppgaver, spesielt ved håndtering av tungt avfall.

4. Helseoppfølging

  • Vi følger opp sykefraværet nøye gjennom data fra våre systemer og jobber med tiltak for å redusere sykefravær i perioder med tung arbeidsbelastning.

Videre arbeid og fremtidige tiltak

For å bygge videre på det pågående arbeidet, har vi identifisert flere tiltak som skal implementeres i løpet av det kommende året

1. Full elektrifisering av kjøretøyparken

  • Vi planlegger å fase ut den siste fossile bilen innen 2025.

2. Forbedret rute- og logistikkplanlegging

  • Vi vil implementere et digitalt system for optimalisering av transport, med mål om å redusere kjørte kilometer og forbedre kapasitetsutnyttelsen.

3. Fokus på kildesortering

  • Vi vil videre optimalisere vårt kildesorteringssystem for å redusere restavfall og øke gjenvinning.

4. Energiovervåking

  • Vi vil kontinuerlig overvåke strømforbruket i de nye lokalene for å identifisere ytterligere forbedringer og sikre optimal drift.

5. Forebyggende helsearbeid

  • Gjennomføre helsekontroller for ansatte i 50–100% stillinger i første kvartal 2025.

Konklusjon

Trippel Bedriftsservice AS er godt i gang med viktige tiltak som bidrar til å redusere vårt klimaavtrykk, forbedre energieffektiviteten og skape et bedre arbeidsmiljø for våre ansatte. Overgangen til elbiler, flytting til energieffektive lokaler, implementering av kildesortering og planlagte helsekontroller viser en målrettet innsats for å nå våre mål.



Ledelsen vil fortsette å følge opp arbeidet med regelmessige evalueringer for å sikre kontinuerlig forbedring og bærekraftig utvikling.

Dersom du som kunde, samarbeidspartner eller annen interessent ønsker å gi innspill på hvordan klima- og miljøpåvirkningen av varer/tjenester kan forbedres i Trippel, kan henvendelser sendes til post@trippelbs.no

Dato: 17/12/2024

Signatur:

Navn og stilling: Peter Immanuel Andersen, Driftssjef

https://rapportering.miljofyrtarn.no/stats/169584